Cara Letak Butang Like Facebook di Blog


Salam Jiwa Semua,

Buat pertama kalinya, aku nak post tutorial. Kenapa? Sebab aku cuba carik artikel/post berkaitan dengan perkara yang aku nak buat ni, tapi haram tak jumpa. Tu lah satu kelemahan internet ni, susah nak cari information atau tutorial bahasa melayu . So, apa-apa yang aku rasa kurang information kat internet ni, aku akan cuba tambah. Konon-konon berbakti kepada komuniti. LOL.

Aku akan cuba sebaik mungkin untuk terangkan macam mana nak letak button like kat blog .Okay. Mari kita mulakan tutorial kita yang bertajuk Cara Letak Butang Like Facebook di Blog Bahasa Melayu.

**Jangan lupa untuk backup template korang. Aku takkan bertanggungjawab kalau korg sendiri menghancurkan blog korang. hehe**

Cara Letak Butang Like Facebook di Blog

1. Lepas dah login blogger korang, pegi ke tab "Design" . Kemudian pilih Edit HTML.

2. Tick Expand Widget Templates. (gambar dibawah)

3. Search di dalam coding itu untuk
< data:post.body/ > 

4. Copy dan Pastekan code dibawah ini SELEPAS code di step no 3.


<iframe allowTransparency='true' expr:src='"http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=" + data:post.url + "&amp;layout=standard&amp;show_faces=true&amp;width=530&amp;height=60&amp;action=like&amp;colorscheme=light"' frameborder='0' scrolling='no' style='border:none; overflow:hidden; width:530px; height:60px'/>

5.Tekan Save Template dan korang preview blog korang. InsyaAllah akan jadi la button like facebook tu. Kemudian, Adjust kedudukan dia secukup rasa.

Kalau ada apa-apa masalah or pertanyaan, boleh letak kat komen dibawah. Aku akan cuba menjawab sebaik mungkin . :)

Sekian untuk tutorial cara letak button like facebook di blog.

Oh ya, kalau nk demo butang ni, boleh click button Like Facebook kat bawah ni . :)

3 comments:

  1. nklo nk letak butang tweet pulak??

    ReplyDelete
  2. tutorial button tweet utk twitter akan dibuat selepas ni :)

    ReplyDelete
  3. xjd ler...bile read more die dah hilang :(

    ReplyDelete

Pages